Stipendiat Torstein Granskogen ved NTNU i Trondheim har utviklet en teknologi for å avsløre falske nyheter i sosiale medier, melder Universitetsavisa.
Metoden Granskogen har utviklet fokuserer ikke på selve teksten, men på informasjons-laget rundt den.
Ser de som deler
– I stedet for å se på selve den potensielt falske nyheten, ser jeg på hvem som liker og deler, hvor de kommer fra, og så videre. Hele nettverket som legger seg rundt. Via det ser man på hvem som liker hva. Dette forteller noe om sannsynligheten for at nyheten er falsk eller ikke, forteller Granskogen til Universitetsavisa UA.
– På hvilken måte kan arbeidet ditt bety noe for «vanlige internett-brukere»?
-Arbeidet kan på sikt hjelpe på utviklingen av verktøy som automatisk kan gi brukere en pekepinn på om en historie er falsk eller ikke. Ønsket er at den skal gjøre dette ved å analysere kildene og opprinnelsen til historien, sier forskeren til Nidarosa.
-I tillegg til dette ønsker jeg at arbeidet mitt kan brukes for å hjelpe andre organisasjoner, slik som faktisk.no som faktasjekker norske aviser og tidninger. Arbeidet mitt i dag er langt unna å fungere i en hverdagslig setting, men jeg håper at noen vil bygge videre på dette og komme nærmere en versjon som kan brukes av alle sammen, foteller han.
Teknologi
– Vi bygger videre på dette, både ved å søke å gjenskape deres resultater med andre datasett, men også ved å bruke andre algoritmer og andre framgangsmåter som passer bedre også på selve innholdet, forteller Granskogen til UA.
– Funker det i praksis?
– Ja, vi har prøvd det på datasett med alt fra 6 000 poster, 9,5 millioner likes og 5,6 millioner unike brukere. Et annet hadde 15 500 poster med 900 000 brukere, og vi har fått resultater på opp mot 97 prosents sannsynlighet med at vi hadde å gjøre med en falsk nyhet, forteller stipendiaten. Granskogen poengterer at det foreløpig er snakk om en forsøksvis metode, og at det er et stykke igjen innen den kan tas i bruk på ordinær basis.
– Målet med oppgaven er å lage et verktøy som kan gi en indikasjon på hvor sannsynlig det er at en post, nyhetsartikkel eller liknende er falsk eller ikke, ved å bruke en graf eller metode hvor hver enkelt bruker har en troverdighets-verdi.
Ekte nyheter taper
UA skriver videre om at ekte nyheter ofte taper i kampen mot falske nyheter når det gjelder hva som trender på nettet. Én forklaring er at det er vanskelig å se den ytre forskjellen mellom de to typene nyheter. I sosiale medier ser alle nyheter, ytre sett, like ut.
Ulike faktasjekker-nettsteder har sett dagens lys de siste par årene. Også Facebook har selv etablert egne tjenester for å avsløre falske nyheter, og hevder selv at det har avslørt opp til åtti prosent av juksenyheter på det viset, heter det i UA.